ВОДНИЙ ТРАНСПОРТ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home <p>Prefix DOI - 10.33298</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; У збірнику публікуються матеріали, що відображають наукову й методичну роботу викладачів і аспірантів Державного університету інфраструктури та технологій, фахівців підприємств і організацій водного транспорту. Більшість публікацій присвячена проблемам галузі експлуатації засобів водного транспорту, зокрема, розглядаються питання інфраструктури, технологій та організації транспортних процесів, впровадження сучасних технологій, математичного моделювання, екологічної безпеки, економічних аспектів діяльності річкового та морського транспорту й якісної підготовки фахівців з даного напрямку.</p> <p>Збірник має чотири тематичні розділи: <strong>«Судноводіння та енергетика суден», «Методика навчання», «Інформаційні технології», «Екологічна безпека».</strong></p> <p>Засновник: Державний університет інфраструктури та технологій</p> <p>Свідоцтво про державну реєстрацію КВ № 23216-13056ПР від 23.02.2018 р</p> <p>Збірник входить до міжнародних наукометричних баз: Index Copernicus (<a href="http://www.indexcopernicus.com/">http://www.indexcopernicus.com</a>, ICV 2017-54.76) та eLIBRARY (<a href="http://www.elibrary.ru/">http://www.elibrary.ru</a>)</p> uk-UA duit@duit.edu.ua (Admin) Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 OJS 3.2.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ОСТІЙНІСТЬ СУДЕН - ВІД АРХІМЕДА ДО НАШИХ ДНІВ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/125 <p style="text-align: justify;">Остійність і міцність корпусу судна - важливі морехідні якості, від яких залежить доля судна та екіпажу. Закони, яким підкорюються морехідні якості судна, повинні знати не тільки суднобудівники, але і судноводії. Це дозволяє вирішувати найрізноманітніші завдання, що зустрічаються у практиці експлуатації суден, а знання морехідних і конструктивних особливостей судна дозволяє капітану грамотно оцінювати ризики штормового моря та поведінку судна за таких умов плавання і, тим самим, запобігати аваріям.</p> <p style="text-align: justify;">Міжнародна морська організація ІМО після свого створення приступила до розробки критеріїв остійності для непошкоджених суден, кульмінацією її роботи стало завершення розробки Кодексу остійності для всіх типів суден, який було прийнято Комітетом з безпеки на морі (КБМ) на 85 сесії у 2008 році. Міжнародний Кодекс остійності суден у непошкодженому стані містить в одному документі обов'язкові вимоги і рекомендовані положення, що стосуються остійності непошкоджених суден, які істотно впливають на конструкцію та безпеку плавання суден.</p> А.В. Аксьонов, В.І. Нечитайло Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/125 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА ТРЕНАЖЕРА АВТОМАТИЧНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ В СЕРЕДОВИЩІ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ НА БАЗІ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ UNITY ТА UNREAL ENGINE 4 ДЛЯ ОПЕРАЦІЙНИХ СИСТЕМ ANDROID ТА IOS http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/126 <p style="text-align: justify;">Віртуальна реальність (virtual reality (VR)), в застосуванні до утворення є стрибком у розвитку освітніх технологій. В даний час багато університетів активно вивчають технологію віртуальної реальності і її застосування для досліджень в області моделювання систем, швидкої передачі наукових досліджень і практичних технологій. У даній статті пропонується увазі розробка морського тренажера автоматичної ідентифікаційної системи в якості додаткового навчального матеріалу для дистанційного використання в середовищі VR, який зараз проходить тестування працездатності та ефективності. Незважаючи на те, що мобільна віртуальна реальність все ще знаходиться на самому початку реалізації свого істотного потенціалу в освітньому секторі, але в свою чергу, вже пропонує симуляції, які можуть бути безпечніше і дешевше, ніж реальні вправи, а також, економічно ефективніше, в порівнянні зі стандартним курсом електронного навчання на стаціонарних тренажерах. Тому, мета статті полягає в підтримці широкого впровадження мобільної технології віртуальної реальності в професійну освіту.</p> Б.С. Хандусь, О.В. Маранов Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/126 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА МОБІЛЬНОГО ДОДАТКА – ГРИ НА ПЛАТФОРМІ ANDROID http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/127 <p style="text-align: justify;">Було розглянуто один з найбільших сегментів ринку програмних продуктів – відеоігри. Досліджено алгоритм створення мобільної гри. Висвітлено розробку під обрану платформу із використанням Android Studio, Cocos Studio, роботу об’єктного менеджера, обробку грою дій гравця. В ході розробки відеогри було показано її складові, а саме написання коду, створення контенту, розробка механік гри та тестування.</p> <p style="text-align: justify;">Запропоновано алгоритм генерування об’єктів та результат зіткнення гравця з ними. Розкривається процес розробки відеоігри та розділення його на етапи. Описано алгоритм оптимізації зберігання та використання зображень. Досліджена якісна робота з пам’яттю, насамперед, на мобільних пристроях. Детально описані поняття сцени та спрайту, встановлено правила роботи зі сценами та зображеннями на екрані мобільного пристрою. Розглянуто два схожих за своїм підходом і в той же час принципово різних по результату алгоритми виявлення зіткнень об’єктів. Описаний програмний продукт включає в себе власноруч написаний рушій – рендерер. За теоретичну основу реалізації рендерингу було взято спрощений варіант рейтрейсингу – рейкастинг. Метод рейкастингу вибрано як оптимальний через його високу швидкодію при достатній якості відео. Було обрано крос-платформовий фреймворк, який використовується для розробки інтерактивних додатків та ігор. Розглянуто використання вбудованих в ігровий движок візуального редактора, готових модулів рендеринга, анімації спрайтів і обробки зіткнень, що дуже спрощує процес розробки.</p> <p style="text-align: justify;">Описано структуру програмного продукту та ігрові класи сутностей, такі як персонаж, предмети. Наведено алгоритм реалізації методу рейкастингу і проведено відповідні математичні розрахунки для побудови променя. Змодельовано дизайн оформлення простору гри на основі карти, що задається, з додаванням текстур. Додатково розроблена можливість самостійної генерації рівнів.</p> О.А. Глущенко, О.М. Шикула Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/127 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА ВЕБ-СЕРВІСУ-АГРЕГАТОРА ЛІКАРІВ ТА МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/128 <p style="text-align: justify;">Розглянуто проблематику пошуку лікарів та запису на прийом до лікаря. Аналіз існуючих сайтів показав характерні їх недоліки Саме тому актуальною є розробка веб-сервісу для пошуку лікарів і медичних закладів, який би автоматизував основну частину роботи, надав можливість мати швидкий доступ до інформації, а також покращити роботу лікарень за рахунок зворотного зв’язку.</p> <p style="text-align: justify;">Для реалізації програмного продукту використовувалась мова програмування PHP. Оскільки інтерфейс системи є веб-додатком, потрібно вибрати СУБД, з якою можуть співпрацювати мови програмування для написання веб-додатків, було вибрано MySQL. Для зручного адміністрування сервісу його розробку доцільно виконувати на основі CMS, було вибрано October CMS. Як середовище розробки для PHP було вибране комерційне крос-платформове інтегроване середовище JetBrains PhpStorm.</p> <p style="text-align: justify;">Програмний продукт складається з двох версій сайту: користувацької і адміністративної. Кожна версія має свою front-end і back-end частину. October CMS частково допомагає реалізувати побудову front-end частини користувацької версії та повністю будує адміністративну версію сайту. Додавання функціоналу відбувалося за допомогою створення теми та плагінів для October CMS. Кожна функціональна частина сайту логічно відокремлена і&nbsp; реалізована у вигляді плагіну. Тож готовий програмний продукт має додатково розроблені плагіни: “Лікарі”, “Заявки”, “Контент”, “Співробітництво”, “Відгуки”. Також для реалізації деяких функцій використані плагіни інших авторів: “MenuManager” автора Ben Freke та “Builder” автора RainLab.</p> <p style="text-align: justify;">Описано функціонування адміністративної і користувацької частин розробленого програмного продукту.</p> <p style="text-align: justify;">Отже, спроєктовано та розроблено програмний продукт “Веб-сервіс-агрегатор лікарів та медичних закладів”, який є каталогом лікарів та лікарень і дає можливість автоматизувати процеси пошуку лікаря та лікарні, покращує вибір медичних працівників та закладів, дає можливість оцінити роботу лікаря і лікарні, має продуману і захищену адміністративну панель та зручний інтерфейс.</p> З.М. Гузенко, О.М. Шикула Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/128 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА WEB-САЙТУ «ОНОВЛЕНИЙ ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИН ТРУБОК ДЛЯ ПАЛІННЯ PIPESFORDUDES.UA» http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/129 <p style="text-align: justify;">На українському ринку мало інтернет магазинів трубок для тютюнопаління з аксесуарами зі зручним інтерфейсом та швидким адмініструванням, а попит на цей вид товарів є серед прихильників тютюнопаління та серед колекціонерів люльок для паління.</p> <p style="text-align: justify;">Існує декілька подібних інтернет-магазинів трубок для паління. Але всім їм притаманні такі недоліки, як незручний та непривабливий дизайн сайту, незручна мобільна версія сайту з поганим дизайном та мала кількість функцій сайту. Тому актуальним є створення інтернет-магазину трубок для паління, сайт якого не має таких недоліків.</p> <p style="text-align: justify;">Розробка Web-сайту інтернет-магазина «PipesforDudes.ua. Інтернет-магазин трубок для паління» проводилася на операційній системі Windows. Сайт розроблено на мовах програмування: HTML, PHP, CSS, JavaScript, а також було створено базу даних MySQL.</p> <p style="text-align: justify;">Для розробки Web-сайту було використано такі інструментальні засоби, як фоторедактор Adobe Photoshop, кросплатформений редактор початкових текстів програм Sublime Text, а також веб-додаток з відкритим кодом на мові PHP із графічним веб-інтерфейсом для адміністрування бази даних MySQL – phpMyAdmin, за допомогою якого було спроектовано базу даних магазину.</p> <p style="text-align: justify;">Для того, щоб даний програмний продукт цілодобово відображався в всесвітній павутині, його було поміщено на віртуальний хостинг www.zzz.com.ua. З локальних серверів було вирішено вибрати локальний сервер Denwer.</p> <p style="text-align: justify;">Було створено Web-сайт із зручним інтерфейсом. Описано функціонування користувацької частини та адміністративної панелі розробленого програмного продукту.</p> <p style="text-align: justify;">Програмний продукт було протестовано на всіх сторінках і можна стверджувати, що він відповідає вимогам, якими керувалися проектувальники та розробники; забезпечує правильні дії для усіх можливих вхідних даних; виконує функції за прийнятний час; сумісний з програмним забезпеченням та операційними системами; відповідає задачам замовника.</p> <p style="text-align: justify;">Розроблено повністю робочий інтернет-магазин з усім необхідним фунціоналом та можливістю змін під роботу на комерційних основах.</p> П.Г. Кудєнцов, О.М. Шикула Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/129 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА АВТОМАТИЗОВАНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ОБЛІКУ ПРОДУКЦІЇ AVON http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/131 <p style="text-align: justify;">Компанія AVON - косметична фірма, яка поширює свою продукцію виключно через консультантів (мережевий маркетинг). Компанія AVON розповсюджує свою продукцію за методом прямого продажу. Прямий продаж – це реалізація товарів та послуг кінцевому споживачу за межами звичайних місць роздрібної торгівлі шляхом індивідуальної презентації товарів чи послуг. Серед компаній, які працюють за методом прямого продажу в Україні, AVON посідає перше місце за рівнем першого згадування назви компанії опитуваними та у числі лідерів серед компаній прямого продажу, продукція яких популярна серед споживачів усіх вікових груп у віці до 45 років. Конкурентами її є такі фірми, як – Mary Kay, Oriflame, Faberlic, Amway. Хороша інформаційна система обліку, вбираючи в себе всю корисну інформацію, є найкращою помічницею персоналу і засобом успішної діяльності в умовах конкуренції. Тому актуальним є створення привабливої та інформативної інформаційної системи обліку продукції Avon.</p> <p style="text-align: justify;">Для Avon потрібно розробити автоматизовану інформаційну систему обліку продукції: структуру меню інформаційної системи обліку продукції Avon, логічну структуру бази даних, фізичну модель даних, екранні форми по відображенню необхідної інформації.</p> <p style="text-align: justify;">Створена логічна модель даних, або логічна схема – модель даних конкретної предметної області, виражена незалежно від конкретного продукту керування базами даних або технології зберігання (фізична модель даних), але в термінах структур даних, таких як реляційні таблиці та колонки, об'єктно-орієнтовані класи чи теги XML.</p> <p style="text-align: justify;">Фізичне проектування бази даних залучає глибоке використання конкретної технології керування базами даних. Як СУБД використовувалась Microsoft Access – система управління базами даних, програма, що входить до складу пакету офісних програм Microsoft Office.</p> <p style="text-align: justify;">Створено екранні форми інформаційної системи. Для запуску інформаційної системи обліку продукції Avon необхідно зайти до кореневого каталогу системи та запустити виконавчий файл. В результаті отримаємо головну форму інформаційної системи. Далі робота інформаційної системи здійснюється за допомогою форм, які відкриваються при натисканні на відповідний елемент.</p> <p style="text-align: justify;">Таким чином, розроблена автоматизована інформаційна система обліку продукції Avon, в якій реалізовано оновлення бази даних та реалізовано вхідну інформацію, що є найбільш детальною і становить основу для наступної логічної та арифметичної обробки даних. Впровадження створеної інформаційної системи обліку продукції AVON дозволить отримати повну, достовірну та своєчасну інформацію стосовно обліку наявності косметичної продукції на офісі.</p> Т.О. Мовчан, О.М. Шикула Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/131 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА МОБІЛЬНОГО ДОДАТКУ «СИСТЕМА ЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ НА ОСНОВІ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР “EVOLVE YOUR BRAIN”» http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/132 <p style="text-align: justify;">Індустрія відеоігор развивається швидкими темпами, зоокрема напрямок відеоігор для мобільних платформ. Деякі ігри на мобільному телефоні можуть розвивати особистість. Це логічні ігри. Більшість додатків для розвитку логічного мишлення містять в собі лише одну гру з безліччю рівнів. Майже немає додатків, які б досліджували рівень розвитку інтелекту людини, у користувачів не має можливості відслідковувати свій прогрес, який безперечно існує, адже у будь-якій грі рівень складності підвищується залежно від проходження локацій. Вони також не мають рекомендацій щодо вибору рівня складності у головоломках.</p> <p style="text-align: justify;">Тому актуальною є розробка мобільного застосунку, в якому була б представлена можливість не лише розвивати логічне мислення, але й фіксувати прогрес та визначати рівень логічного мислення людини. Застосунок повинен мати зручний інтерфейс та містити тести і відомі логічні ігри.</p> <p style="text-align: justify;">Для реалізації програмного продукту використана мова програмування Java та одне з найпопулярніших середовищ для розробки мобільних застосунків – Android Studio. Оскільки додаток має працювати на мобільній платформі Android, то вибране середовище є найкращим рішення для розробки. Для створення можливості грати у гру вдвох була вибрана технологія Bluetooth. Ця технологія є стандартизованою, отже, проблеми несумісності пристроїв від конкуруючих фірм майже не має. Для реалізації програмного продукту використовувалась мова програмування PHP, яка містить ряд готових бібліотек для роботи із популярними базами даних.</p> <p style="text-align: justify;">Програмний продукт складається з тестів для визначення ступеня логічного розвитку користувача та двох логічних ігор для покращення різних психічних процесів людини –&nbsp; «Судоку» та «Тетріс». Описано функціонування користувацької частини додатку. Застосунок дає змогу користувачеві не лише визначити свій рівень логічного мислення, але й на основі результату тестування дає рекомендації, щодо його покращення за допомогою логічних ігор. Було вибрано дві логічні гри різних типів, щоб користувачі обрали собі те, що потрібно саме їм. Також ігри мають по три рівні складності, що допоможе не лише просто грати, а й удосконалювати свої вміння та навички, покращуючи свій рівень розвитку та інтелекту.</p> К.А. Наку, О.М. Шикула Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/132 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 ПОРІВНЯННЯ МЕТОДІВ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧІ ОПТИМАЛЬНОГО ЗАВАНТАЖЕННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/123 <p style="text-align: justify;">Дана стаття присвячена порівнянню методів розв’язання задачі про оптимальне завантаження транспортного засобу. Ця задача є однією з тих, що наочно демонструють переваги математичного моделювання в процесах вироблення та прийняття рішень при плануванні транспортних перевезень. Крім того, дана задача є однією з істотних складових логістичної програми при плануванні доставки вантажів.</p> <p style="text-align: justify;">Метою дослідження було порівняння різних методів розв’язання на прикладі задачі про оптимальне завантаження одного транспортного засобу.Задача про оптимальне завантаження належить до класу задач цілочисельного лінійного програмування. Існує&nbsp; ряд методів її розв’язання. У статті розглянуто деякі з них.</p> <p style="text-align: justify;">Графічний метод є найпростішим і наочним. Але його застосування стає неможливим, якщо кількість найменувань вантажів більша трьох.Метод відтинаючих площин базується на відтинанні від області допустимих розв’язків задачі з послабленими обмеженнями частин, що не містять цілочисельних розв’язків. Однак, в разі наявності декількох розв’язків, він не дозволяє знайти всі оптимальні плани.</p> <p style="text-align: justify;">Метод гілок та границь дозволяє знайти всі розв’язки. Однак він вимагає розв’язання великої кількості задач лінійного програмування.Метод динамічного програмування є одним з найпростіших в застосуванні і не вимагає громіздких обчислень при розв’язанні задач невеликої розмірності.</p> <p style="text-align: justify;">Для демонстрації переваг і недоліків зазначених методів розглянуто приклад задачі оптимального завантаження, що має декілька розв’язків. Описано процес розв’язання даної задачі кожним з методів. Застосування методу відтинаючих площин не дозволяє знайти всі оптимальні рішення. Метод гілок та границь приводить до необхідності розв’язання&nbsp; одинадцяти задач лінійного програмування. Використання методу динамічного програмування показує, що він є ефективним і найбільш простим у застосуванні.</p> <p style="text-align: justify;">На завершення, зазначено, що при збільшенні кількості найменувань вантажів, метод динамічного програмування вимагає істотного збільшення обсягу обчислень. Крім того, застосування даного методу ускладнюється при розв’язанні задачі про оптимальне завантаження більш ніж одного транспортного засобу.</p> А.Ю. Андрейцев, Ю.Е. Вяла, А.В. Гейлик, Т.С. Клецька, О.В. Ляшко Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/123 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 ФРАЗЕОЛОГІЗМИ В АНГЛІЙСЬКИХ НАУКОВО-ТЕХНІЧНИХ ТЕКСТАХ З ЕКСПЛУАТАЦІЇ МОРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/124 <p style="text-align: justify;">Специфіка функціональних різновидів вираження інформації не перешкоджає національній єдності мови, тим самим підтверджуючи, що фразеологізми можуть також функціонувати як одиниці номінації спеціальних понять у спеціалізованому науково-технічному тексті професійної мови, а в ряді випадків вони репрезентують підкреслену національну ідентичність автора висловлення.</p> <p style="text-align: justify;">В статті досліджено питання розповсюдження фразеологізмів у науково-технічних текстах з експлуатації морського транспорту. Розглянуті екстралінгвістичні фактори, що впливають на склад спеціалізованої мови з тематики експлуатації морського транспорту. Показано, що існує прямий зв'язок між значеннями фразеологічних одиниць та змістом науково-технічного тексту.</p> <p style="text-align: justify;">В статті виділено групи фразеологічних елементів, у концептуальному змісті яких актуалізується представлення про індустрію морського транспорту, як стійко розпізнаваний образ та на прикладі терміну “морської індустрії” досліджені фразеологізми. Доведено, що у переважній кількості випадків фразеологічні одиниці вербалізують комплексний концепт “подолання проблеми”, репрезентуючи розуміння важкої, небезпечної праці як портретного явища індустрії морського транспорту.</p> <p style="text-align: justify;">Застосовуючи процедури морфемного аналізу ключових компонентів термінологічних словосполучень і дериваційного синтезу в роботі виявлені параметри терміноутворювання: використання найбільш продуктивних, легко розпізнаваних, апробованих способів словоутворення; вибір двосторонньої одиниці з передбачуваним заздалегідь, експліцитно представленим значенням на рівні плану змісту; перевага словотворчим моделям, аналогічним вже існуючим зразкам, що забезпечує передбачуваність терміна.</p> <p style="text-align: justify;">В статті доведено, що різке збільшення обсягу, якості і багатомовності комунікації в сучасних науково-технічних галузях знаходить висвітлення в науковому корпусі мови у виді явища термінологізації фразеологізмів. У цьому процесі фразеологічні одиниці отримують додаткові спеціальні значення і починають функціонувати як багатокомпонентні терміни. Встановлені два напрямки переходу фразеологізмів в розряд термінів: безпосередньо термінологізується сам загальновживаний фразеологізм; термін-фразеологізм детермінологізується в загальнолітературній сфері і ретермінологізується в іншій спеціальній сфері, відмінній від першої спеціальної сфери.</p> Д.О. Зайцева, І.О. Рябчук Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/124 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 АНАЛІЗ МЕТОДІВ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІНИ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ ЕЛЕМЕНТІВ МЕХАНІЧНОГО ОБЛАДНАННЯ ГІДРОТЕХНІЧНИХ СПОРУД http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/117 <p style="text-align: justify;">Пріоритетним завданням при технічному обслуговуванні (експлуатації) механічного обладнання є забезпечення його безвідмовної роботи.</p> <p style="text-align: justify;">В статті механічне обладнання судноплавних гідротехнічних споруд розглядається, як елемент системи більш високого порядку. Ймовірними причинами розвитку деструктивних процесів і ушкоджень та реалізації відмов механічного обладнання судноплавних гідротехнічних споруд в роботі прийняті: конструктивні, технологічні та експлуатаційні. Показано, що реалізація однієї з перерахованих причин найбільш ймовірна на визначених умовних етапах експлуатації механічного обладнання судноплавних гідротехнічних споруд залежно від термінів його експлуатації.</p> <p style="text-align: justify;">В статті запропоновано структуру методів неруйнівного контролю при оцінці стану механічного обладнання судноплавних гідротехнічних споруд.</p> <p style="text-align: justify;">Відмічено, що фактична чутливість методів неруйнівного контролю (мінімальний розмір дефекту, що виявляється) в умовах експлуатаційного контролю істотно відрізняється від граничних значень, зазначених у нормативних документах ,і залежить від параметрів дефектів і умов проведення діагностичних операцій.</p> <p style="text-align: justify;">Показано, що однією з основних умов своєчасного виявлення втомних ушкоджень в експлуатаційних умовах є раціональний вибір методу визначення зміни технічного стану, який сполучає можливість реалізації його фізичних принципів в умовах проведення операції з урахуванням параметрів дефектів і динаміки деградаційного процесу. Доведено, що раціональний вибір методів для виявлення втомних тріщин може бути зроблений тільки з урахуванням основних параметрів реальних дефектів, їх розташування та умов проведення контролю, вплив яких на чутливість і імовірність оцінюється сукупністю коефіцієнтів.</p> <p style="text-align: justify;">Запропоновані коефіцієнти, що враховують параметри дефектів та умови проведення контролю. Досліджено вплив властивостей дефекту (тріщини) і стану контрольованої ділянки на його виявлення методами неруйнівного контролю.</p> <p style="text-align: justify;">Зроблений висновок, що ефективність пошуку втомних тріщин методами неруйнівного контролю залежить не стільки від граничної чутливості самих методів, скільки від параметрів дефектів і умов проведення контролю.</p> С.К. Дем’яненко, Ю.Г. Якусевич, Р.М. Гімпель, З.Я. Дорофєєва Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/117 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ТОЧНОСТІ ПОЗИЦІОНУВАННЯ ОБ’ЄКТІВ ЗАСОБАМИ СУПУТНИКОВОЇ НАВІГАЦІЇ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/118 <p style="text-align: justify;">Розглянуто аналіз засобів обробки навігаційних даних у системах відстеження рухомих об’єктів, а саме розглянуто метод який підвищує точність вимірювання координат, це алгоритм фільтрації Калмана. Значною мірою це стосується різних рухомих об’єктів -організації руху повітряного, морського, річкового, автомобільного й залізничного транспорту, а також використання сучасних супутникових навігаційних систем у суміжних областях, таких як геодезія й картографія, землевпорядження, моніторинг земної поверхні. Розглянуто Алгоритм фільтрації Калмана – послідовний рекурсивний алгоритм, який використовує прийняту модель динамічної системи для отримання оцінки, що може бути істотно скоригована в результаті аналізу кожної нової вибірки вимірювань у часовій послідовності. Це рекурентний метод, який можна віднести за своїм алгоритмом до метода заміщення. Алгоритм фільтрації Калмана застосовується в процесі управління багатьма складними динамічними системами, так як це математичний апарат, який дозволяє згладжувати дані на льоту, не накопичуючи їх для аналізу. При управлінні динамічною системою, перш за все, необхідно повністю знати її фазовий стан в кожен момент часу,але виміряти всі змінні, якими необхідно управляти, не завжди можливо, і в цих випадках фільтр Калмана є тим засобом, який дозволяє відновити відсутню інформацію за допомогою наявних неточних (зашумленних) вимірювань.</p> О.В. Охріменко Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/118 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МЕТОД ЗНИЖЕННЯ ВИТРАТ НА ПАЛИВО В ТРАНСПОРТНИХ КОМПАНІЯХ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/119 <p style="text-align: justify;">Задача з мінімізації витрат на паливо стає першочерговою в системі управління витратами транспортних компаній. В статті розглянуті такі методичні принципи планування в суднохідній компанії, як збалансованість, ефективність, варіантність, оптимальність, ієрархічність, динамічність, та планомірність. Доведено необхідність впровадження адаптивної трьохрівневої системи планування: навігаційного, оперативного та рейсового рівнів. Розглянуто структуру витрат суднохідної компанії. Показано, що близько третини витрат у транспортних компаніях відноситься до витрат на паливо. В статті доведено, що існують технічні і організаційні методи зниження витрат на паливо в транспортних компаніях. Організаційні методи пов’язані зі змінами в процесі планування витрат в цілому. Показано, що на сьогоднішній день при плануванні потреби палива в судноплавних компаніях установлюються норми витрати палива, виходячи з даних минулої навігації (з корегуванням на зміни обсягу роботи-вантажообігу). Запропоновано для планування витрат на паливо використовувати функціональне та імітаційне моделювання. Функціональне моделювання допускає опис процесу планування у вигляді чітко структурованих взаємозалежних функцій. При імітаційному моделюванні розглядається процес планування з урахуванням впливу різних зовнішніх і внутрішніх умов, з аналізом динамічних характеристик зміни процесу і з оцінкою ефективності розподілу ресурсів. Використання різних видів моделювання дозволяє сконцентрувати увагу на визначених характеристиках процесу моделювання. З метою підвищення якості планування витрат на паливо запропоновано використовувати метод моделювання бізнес-процесів, в основі якого лежить опис процесу через дії. Процесний підхід до планування витрат на паливо дозволяє вибудувати логічний взаємозв'язок всіх елементів, властивий процесу планування від початку до його завершення. Наведено існуючий бізнес-процес та розроблено удосконалений бізнес-процес планування.</p> А.О. Дорошева, О.В. Байрамова, Н.С. Урум, О.Ю. Медведєва Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/119 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА СИСТЕМА ТЕХНІЧНОЇ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/120 <p style="text-align: justify;">Технічна експлуатація водного транспорту є важливим елементом функціонування сучасної транспортної компанії. Застосування нових інформаційних технологій у системі технічної експлуатації водного транспорту є важливим шляхом підвищення її ефективності. Процеси технічної експлуатації та обсяги інформації, які породжуються при цьому досить складні та значні, що вимагає побудови інформаційно-аналітичної системи.</p> <p style="text-align: justify;">Складність та багатогранність завдань, які вирішуються у транспортній компанії, висуває певні вимоги до інформаційно-аналітичної системи, яка являє собою складну організаційну ієрархічну систему її інформаційного ресурсу.</p> <p style="text-align: justify;">В статті проведено проектування інформаційного ресурсу інформаційно-аналітичної системи технічної експлуатації водного транспорту. Розглянуті рівніієрархічної структури інформаційно-аналітичної системи забезпечення технічної експлуатації водного транспорту. Побудована модель інформаційно-аналітичної системи і проведена декомпозиції її завдань.</p> <p style="text-align: justify;">На верхньому рівні структура інформаційно-аналітичної системи забезпечення технічної експлуатації водного транспорту наведена у вигляді функціональних комплексів: завдань управління використанням судна, завдань управління технічним станом водного транспорту, завдань управління запасами агрегатів і запасних частин, завдань управління виробничою та господарською діяльністю, завдань управління засобами технічного обслуговування, завдань ідентифікації суден та агрегатів. Кожен комплекс є логічним об’єктом і використовується для опису функціональних можливостей інформаційно-аналітичної системи. Обґрунтований склад завдань, узгоджені інформаційні потоки в даній системі.</p> <p style="text-align: justify;">Доведено, що методи прикладного системного аналізу та компонентний підхід до проектування інформаційних ресурсів інформаційно-аналітичних систем дозволяють упорядкувати і суттєво спростити процес проектування, врахувати конкретні вимоги, провести його оптимізацію структурного та динамічного представлення, закласти необхідні рішення у відповідності із іменованою специфікацією на інформаційний ресурс.</p> В.М. Іваненко, В.І. Чебан, В.В. Трішин, О.В. Бажак Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/120 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 РОЗРОБКА І ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ НАВІГАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ НА БАЗІ ЛАЗЕРНОЇ ГОЛОГРАФІЧНОЇ УСТАНОВКИ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/121 <p style="text-align: justify;">Технологія доповненої реальності є галуззю відображення інформації, що активно розвивається. Використовуючи технології тривимірного моделювання разом з технологією лазерного голографічного зображення, можна створити нові просунуті системи відображення навігаційної інформації. Такі системи дозволять створити прилади, здатні в більшій мірі подати необхідну інформацію в одному джерелі, без обмеження кутом огляду екрана. Зображення стане візуально доступне з будь-якого горизонтального кута, а також воно зможе відтворити тривимірність об'єкта. Скомбінувавши навігаційні прилади в одну систему відображення, можливе збільшення обсягу візуальної інформації, що передається з одного джерела в зрозумілому вигляді. Виходячи з цього, можливо набагато ефективніше оцінити інформацію, розглянувши її під різними кутами, додатково використовуючи метод відображення шарами, водночас показуючи водну поверхню і те, що знаходиться під нею. Деякі з методів побудови голограми здатні також створювати звук, що дозволяє використовувати це для удосконалення систем пошуку і порятунку. Спектр використання голографічних технологій великий і з кожним роком дослідження в цьому напрямку представляють нові результати і можливості.</p> <p style="text-align: justify;">У статті будуть розглянуті питання побудови голографічного зображення за допомогою лазера і без використання моніторів. На прикладі фемтосекундного лазера буде описаний процес створення плазмових точок для відображення візуальної інформації, наведено приклад використання нанолазера для створення звукової хвилі і описаний принцип створення тривимірних моделей для подальшого їх відображення. Спираючись на теоретичні і практичні дослідження в цьому напрямку, будуть коротко описані приклади використання технологій в комплексі навігаційних систем позиціонування судна, а також системи пошуку і порятунку.</p> Е.Е. Кондратюк, О.В. Маранов Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/121 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000 ОЦІНКА ТЕХНІЧНОГО СТАНУ СУДНОВОГО ДВИГУНА ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ В ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ УМОВАХ http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/122 <p style="text-align: justify;">В статті приведена класифікація засобів діагностування двигуна внутрішнього згоряння. Розглянуті методи, які застосовуються для оцінки технічного стану двигунів в експлуатаційних умовах.</p> <p style="text-align: justify;">Проаналізовано основні відмови, які зустрічаються при експлуатації двигунів внутрішнього згорання. З аналізу відмов встановлено, що переважають зносові відмови і механічні ушкодження, віднесені до циліндропоршневої групи. Доведено, що наслідком подібного виду відмов найчастіше є відсутність запалення в одному з циліндрів двигуна, що стає причиною порушення робочого циклу та істотної втрати потужності в номінальному режимі. Встановлено, що потужність є одним з діагностичних параметрів стану двигуна, який пов’язаний з обертальним моментом і кутовою швидкістю колінчастого валу, обертання якого забезпечується роботою розширення газів у камері згоряння.</p> <p style="text-align: justify;">Зроблений висновок, що обертальний момент є діагностичною ознакою, що повною мірою описує технічний стан двигуна, але його важко вимірити. Тому для визначення технічного стану двигуна внутрішнього згорання запропоновано використовувати кутове прискорення колінчастого валу як оцінний діагностичний показник. Оскільки кутове прискорення колінчастого валу є функцією збільшення кутової швидкості, то характер зміни кутового прискорення може виступити мірою оцінки обертального моменту двигуна, а виходить, і технічного стану.</p> <p style="text-align: justify;">Теоретично обґрунтовано та підтверджене застосування величини кутового прискорення як діагностичного показника для безрозбірної, безнавантажувальної оцінки технічного стану двигуна внутрішнього згоряння в експлуатаційних умовах. Результатом визначення технічного стану суднового двигуна є графіки залежності величини кутового прискорення від кута повороту колінчастого вала всіх циліндрів двигуна, що дозволяють за допомогою експрес–оцінки значень екстремумів кутового прискорення, середньої лінії кутового прискорення визначити наявність несправного циліндра і всього двигуна в цілому.</p> В.В. Ткаченко, С.Ю. Будолак, Р.В. Гуменніков, Д.Ю. Батуєв Авторське право (c) 2020 http://vt.duit.edu.ua/index.php/home/article/view/122 Thu, 28 May 2020 00:00:00 +0000